Brodalen

Ett samhälle baserat på lögner

Kategori: Allmänt

415912-149
Vi ljuger, ljuger och ljuger, till vilken nytta... jag vet inte, men ljuger gör vi i alla fall. Möjligtvis var det ren överlevnad för tusentals år sedan, men jag tycker att vi har kommit ganska långt fram i vår utvecklig för att kunna vara ärliga mot varandra. En del säger att en "vit lögn" bara är bra för oss, men va fan.. är vi så svaga att vi inte klarar av sanningen?
Nej, du ser inte alls tjock ut i den där klänningen!
Gud vilken bra idé chefen!
Den här bilen är som ny!
Endast använd 2 gånger, säljes pga platsbrist!

Går vi till banken blir vi blåsta av nån slipsklädd, konjakssippande tomte som lurar på oss 5 ggr högre ränta. Skall vi köpa en bil så kommer vi troligtvis hem med ett vrak som pajar inom 6 mån. Och vi blir sen ilurade att det var vårat fel att bilfan gick sönder. På jobbet ljuger alla om allt, så länge det ger oss en fördel hos chefen, om det sen skadar andra är skitsamma. Politiker ljuger sina väljare upp i ansiktet, poliser håller varandra om ryggen och hemma ljuger vi om tjocklekar på rumpor. Vi kan bara inte sluta ljuga om allt.


Jag personligen är troligtvis likadan utan att veta om det, men har alltid försökt vara ärlig, brutalt ärlig. Det har kostat mig jobbet en gång och skulle inte bli förvånad om det händer igen.
Jag har förlorat kompisar pga ärlighet, jag har förlorat en hel del om man tänker efter. Allt detta pga att jag är ärlig, eller rättare sagt: att personerna som råkat ut för min ärlighet inte klarar av det. Dom hade troligtvis uppskattat om jag ljugit.

Men vi erkänner inte detta, tvärtom så förespråkar vi öppenhet och ärlighet. Även där ljuger vi alltså.


När skall vi bli vuxna och sluta ljuga?
Troligtvis kommer det inte hända under vår livstid, men jag hoppas att min lilla dotter, eller åtminstånde mina barnbarn kommer få uppleva en ärlig värld där vi hjälper varandra utan att korsa fingrarna bakom ryggen. Jag är van vid oärlighet, jag önskar att mina barn och barnbarn slipper bli det!


Vill Du veta sanningen i alla lägen, eller skall vi fortsätta basera vårat samhälle på lögner? Kommentera gärna!

Kommentera inlägget här: